Kas ir inovācijas sprints?
Inovācijas sprints ir intensīvs dizaina darbnīcu cikls, kas veltīts kādas kompleksas problēmas izpētei un definēšanai, kā arī risinājumu izstrādei un testēšanai kopradē ar visām jautājumā iesaistītajām pusēm.
Daudzveidīgu iesaistīto pušu sadarbība koprades darbnīcu ciklā ir iespēja vairot kolektīvās zināšanas un izpratni par nozīmīgu jautājumu, kā arī drošā un motivējošā vidē piedzīvot inovatīvu problēmrisināšanas pieeju.
Kādus inovācijas sprintus piedāvājam?
Projekts “Publiskās pārvaldes inovācijas eko-sistēmas attīstība”

Inovācijas sprinti šī projekta ietvaros paredzēti dažādu, t.sk., kompleksu problēmu kartēšanai, definēšanai, izpētei un risināšanai un ir orientēti uz koprades procesu, nevis ātri sasniedzamu un iepriekš noteiktu rezultātu.
12 nedēļu periodā dalībnieki tiekas 6 tematiskās darba sesijās, kurās pakāpenisku jautājuma risināšanas procesu virza neitrāls eksperts – fasilitators.
Inovācijas sprinta konceptuālās stadijas:
Problēmas definēšana
Inovācijas sprinta projektā risināmās problēmas priekšizpēte, iespējami dziļa un daudzpusīga kartēšana, analīze, definēšana un projekta satura identificēšana.
Vizionēšana
Iegūtās informācijas un iepriekšējo posmu secinājumu apkopošana, izstrādājot plānu, kas orientēts uz īstām un dzīves pieredzēs balstītām lietotāju vajadzībām un nākotnes risinājumiem.
Pilnveidošana
Izstrādāto risinājumu pilnveidošana pēc testēšanas procesā gūtajām atziņām.
Informācijas ievākšana
Pēc iespējas plašākas un daudzveidīgākas informācijas apkopošana, lai izprastu problēmu no dažādiem skatupunktiem.
Prototipēšana
Viena vai vairāku risinājumu prototipu radīšana (t.sk. produkts, pakalpojums, process, prakse, politikas dokuments, ietvars u.tml.) fiziskā, virtuālā vai digitālā vidē.
Ideācija
Dažādu iespējamo risinājumu scenāriju iztēlošanās un ideju ģenerēšana, fokusējoties uz jauniem pieejas veidiem un iespējām.
Testēšana
Izstrādātā problēmas risinājuma modeļa (iespējami tuvu reālās dzīves problēmsituācijām) testēšana un, vajadzības gadījumā, mērogošana.
Pieteikšanās
Pieteikšanās inovāciju sprintiem šī projekta ietvaros ir noslēgusies. 2025. gadā projektā tiks realizēti šādi inovāciju sprinti:
Šī pieteikuma vēlamais rezultāts ir izstrādāt optimālu horizontālu regulējuma modeli ielu tirdzniecības organizācijai. Šis modelis paredz līdzsvaru starp visām iesaistītajām pusēm, samazinot administratīvo slogu un efektīvi piemērojot regulējumu, lai nodrošinātu, ka tā atbilst mūsdienu tirdzniecības un pilsētvides prasībām. Tas ietver regulējuma pārskatīšanu, lai tas atbilstu komersantu, patērētāju un pilsētu vajadzībām, un sekmētu efektīvāku un mūsdienīgāku tirdzniecības vidi.
Pieteikumu ir iesniegusi Ekonomikas ministrija, kas ir arī šīs iniciatīvas vadītāja, vēršoties pie citām iesaistītajām institūcijām un pašvaldībām, lai kopīgi atrastu optimālu risinājumu problēmas adresēšanai.
Šī pieteikuma vēlamais rezultāts ir izstrādāt un ieviest efektīvu sabiedrības līdzdalības modeli civilās aizsardzības sistēmā. Šis modelis paredz skaidru atbildību un pienākumu sadalījumu starp iesaistītajām pusēm, kā arī normatīvā regulējuma pilnveidošanu, lai nodrošinātu pilnvērtīgu sabiedrības līdzdalību dažādos līmeņos. Galvenais mērķis ir uzlabot civilās aizsardzības sistēmas efektivitāti un sabiedrības gatavību, nodrošinot drošību un pārliecību par sistēmas darbību krīzes situācijās.
Pieteikumu ir iesniegusi Iekšlietu ministrija, kas ir uzņēmusies iniciatīvu šo jautājumu risināšanai.
Šī pieteikuma vēlamais rezultāts ir izstrādāt un ieviest jaunu, efektīvāku Brīvprātīgā darba informācijas sistēmu, kas būtu viegli pieejama un praktiski izmantojama gan brīvprātīgā darba veicējiem, gan organizatoriem. Jaunā sistēma nodrošinās uzlabotu informācijas apmaiņu starp visām iesaistītajām pusēm un sekmēs brīvprātīgā darba iespēju attīstību Latvijā, veicinot pilsoniskās līdzdalības un kopienas stiprināšanu. Tādējādi Labklājības ministrija plāno radīt sabiedrības saliedētību un sekmēt sabiedrības pašorganizēšanos un līdzdalību uz iekļaujošas līdzdalības principa pamata.
Šī pieteikuma vēlamais rezultāts ir izstrādāt replicējamu ceļa karti birokrātijas mazināšanai. Ceļa karte ietver uzdevumu un funkciju pārdefinēšanu, darbības prioritāšu maiņu, un riska izvērtējumus dažādām funkcijām un klientu grupām. Galvenais mērķis ir efektīvi samazināt administratīvo slogu un paātrināt birokrātisko procesu norisi, tādejādi uzlabojot Latvijas konkurētspēju un sabiedrības uzticību valsts pārvaldes spējām.
Šī pieteikuma galvenais rezultāts ir izveidot un ieviest digitalizācijas iniciatīvas Liepājas pašvaldībā, kas paredz katrai iestādei digitalizēt iekšējos procesus un izveidot jaunus e-pakalpojumus pašvaldībā. Vēlamais rezultāts ir samazināt papīra dokumentu apstrādes radītos izdevumus un negatīvo ietekmi uz vidi, kā arī uzlabot klientu pieteikumu iesniegšanas un apstrādes ātrumu. Tas palīdzēs uzlabot informācijas kvalitāti un padarīt to skaidrāku, vieglāk pieejamu un uzticamāku.
Šī pieteikuma vēlamais rezultāts ir izstrādāt efektīvu un mērķauditorijai atbilstošu prototipu, kas piesaistīs jauniešus asins ziedošanai. Prototips tiks testēts, lai novērtētu tā efektivitāti un veiktu nepieciešamos uzlabojumus, un galu galā tiks realizēta mērķtiecīga kampaņa, lai veicinātu risinājuma atpazīstamību un nodrošinātu reālu iesaisti. Tas palīdzēs nodrošināt asins ziedošanas ilgtspējību, izglītot jauniešus par asins ziedošanas nozīmi un veicināt sabiedrības veselības aprūpes sistēmas nepārtrauktību nākotnē.
Projekts “Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai”

Šis inovācijas sprinta formāts ir orientēts uz digitālo pakalpojumu, produktu un procesu pārveidi, kas atbilst dažādu lietotāju vēlmēm un vajadzībām. Turklāt problēmu risināšanā aktīvi iesaistās paši lietotāji, piedaloties pakalpojumu izstrādes, testēšanas un pilnveides posmos.
5-8 mēnešu periodā dalībnieki tiekas ne mazāk kā 10 koprades sesijās, kurās pakāpenisku jautājumu risināšanas procesu organizē un atbalsta ekspertu komanda, kuru veido projekta vadītājs, pakalpojuma dizainers, lietotāju pieredzes (UX) speciālists un fasilitators.
Inovācijas sprintu norisē ietvertas 3 norises fāzes:

Priekšizpēte
Ekspertu komanda pēta plānoto vai pārveidojamo pakalpojumu, iesaistītās puses, lietotājus, saistītās norises un procesus.
Inovācijas sprinta koprades sesijas
Intensīvs, organizēts un inovācijas sprinta komandas fasilitēts koprades darbnīcu cikls, kurā ekspertu komanda virza procesu un palīdz inovācijas sprinta komandai secīgi iziet šādus dizaina domāšanas posmus: lietotāja izpēte un projekta definēšana, problēmas definēšana un ideācija, prototipēšana, testēšana un prototipu pilnveidošana.
Prototipa attīstīšana, ieviešanas plāna izstrāde
Izstrādātā vai pārveidotā pakalpojuma, produkta vai procesa augstas precizitātes prototipa radīšana un ieviešanas plāna izstrāde.
Sprints tiek uzsākts ar sprinta norises un laika plānu un noslēgts ar procesa kopsavilkumu. Inovācijas sprinta komandas iesaiste priekšizpētes un prototipa attīstīšanas fāzē ir atkarīga no veidotā vai pārveidojamā pakalpojuma, produkta vai procesu specifikas
Pieteikšanās
Pieteikšanās inovāciju sprintiem šī projekta ietvaros 2025. gadā ir noslēgusies. Šogad projektā tiks realizēti šādi inovāciju sprinti:
Pieteikuma vēlamais rezultāts ir efektīvāka un caurspīdīgāka būves reģistrācijas procesa ieviešana. Nekustamā īpašuma īpašniekiem ir nepieciešams vienkāršāks un ātrāks veids, kā reģistrēt īpašumu Valsts zemes dienestā un secīgi zemesgrāmatā, samazinot administratīvo slogu un atšķirīgās prasības dažādās iestādēs. Vēlamais rezultāts ietver arī datu plūsmu sakārtošanu un vienotu pieeju informācijas apmaiņai starp institūcijām, lai nodrošinātu vienkāršāku un precīzāku būves reģistrācijas procesu.
Pieteikuma iesniedzējs ir Valsts zemes dienests.
Pieteikuma vēlamais rezultāts ir Ārpustiesas Ceļveža – digitāla risinājuma – izveide un pilnveidošana, kas nodrošina iedzīvotājiem soli pa solim palīdzību juridisko strīdu un problēmu risināšanā ārpus tiesas. Šis ceļvedis padarīs juridisko informāciju pieejamāku, mazāk sarežģītu un palīdzēs samazināt tiesu noslodzi, piedāvājot alternatīvus risinājumus dažādās tiesību jomās. Lietotāji varēs saņemt vadlīnijas, piekļūt nepieciešamajiem dokumentiem un resursiem interaktīvā, lietotājam draudzīgā vidē.
Pieteikuma iesniedzēja iestāde ir Tiesu administrācija. Projekts paredz ciešu sadarbību ar tieslietu resoru.
Pieteikuma vēlamais rezultāts ir elektronisko iepirkumu procesu vienkāršošana, samazinot administratīvo slogu un nodrošinot efektīvāku iepirkumu izsludināšanu. Mērķis ir izveidot vienotu un lietotājam draudzīgu sistēmu, kas mazinātu nepieciešamību strādāt ar vairākām informācijas sistēmām. Šī iniciatīva veicinās ātrāku iepirkumu izsludināšanu, mazinās kļūdu risku un uzlabos datu pieejamību analīzei. Vienkāršotais process ne tikai atvieglos pasūtītāju darbu, bet arī nodrošinās sabiedrībai kvalitatīvākus iepirkumus un caurspīdīgāku informācijas pieejamību.
Pieteikuma iesniedzēja iestāde ir Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB). Projekts tiek īstenots sadarbībā ar Finanšu ministriju, Valsts digitālās attīstības aģentūru un citām iesaistītajām pusēm, lai nodrošinātu iepirkumu sistēmu efektīvāku integrāciju un modernizāciju.
Pieteikuma vēlamais rezultāts ir medicīniskās apliecības par nāves cēloni aprites digitalizācija, kas ļautu nodrošināt efektīvāku, drošāku un ātrāku informācijas plūsmu starp ārstniecības iestādēm, dzimtsarakstu nodaļām un Slimību profilakses un kontroles centru. Digitalizācijas mērķis ir samazināt administratīvo slogu, novērst datu atkārtotu ievadi un uzlabot informācijas pieejamību ieinteresētajiem aktoriem. Šis risinājums uzlabos datu kvalitāti, samazinās kļūdu skaitu un paātrinās nepieciešamās informācijas apmaiņu starp institūcijām, kas saistītas ar nāves fakta reģistrāciju un citiem juridiskiem procesiem.
Pieteikuma iesniedzēja iestāde ir Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC). Projekts tiek īstenots sadarbībā ar Tieslietu ministriju, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centru un citām iesaistītajām institūcijām, lai nodrošinātu normatīvā regulējuma atbilstību un efektīvu informācijas apriti valsts mērogā.
Pieteikuma vēlamais rezultāts ir vienota pieejas punkta izveide sabiedrībai valsts pakalpojumu un datu saņemšanai, kas novērstu pašreizējo sadrumstalotību dažādajos e-pakalpojumu portālos. Šis risinājums uzlabotu iedzīvotāju pieredzi, ļaujot vieglāk atrast un pieprasīt valsts un pašvaldību pakalpojumus vienotā un lietotājam draudzīgā vidē. Projekta īstenošana sekmētu valsts digitālo pakalpojumu pieejamību, samazinātu administratīvo slogu un veicinātu valsts pārvaldes efektīvāku digitalizāciju.
Pieteikuma iesniedzēja iestāde ir Valsts digitālās attīstības aģentūra sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju.
Pieteikuma vēlamais rezultāts ir e-adreses lietošanas veicināšana juridiskām personām, padarot tās aktivizācijas un lietošanas procesu vienkāršāku, saprotamāku un ērtāku jaunreģistrētiem un esošiem uzņēmumiem. Šis risinājums nodrošinātu efektīvāku un vienotu saziņu starp valsts pārvaldi un uzņēmējiem, mazinot administratīvo slogu un veicinot digitālo transformāciju. Plānotās izmaiņas palīdzēs nodrošināt, ka uzņēmēji labāk izprot e-adreses ieguvumus un tās lietošana kļūst par pašsaprotamu uzņēmējdarbības sastāvdaļu.
Pieteikuma iesniedzēja iestāde ir Valsts digitālās attīstības aģentūra sadarbībā ar Uzņēmumu reģistru. Projekts tiek īstenots, lai atvieglotu uzņēmējdarbības uzsākšanu un nodrošinātu skaidru un efektīvu e-adreses izmantošanas mehānismu.
Pieteikuma vēlamais rezultāts ir pašapkalpošanās risinājuma izveide ziņu aktualizēšanai Fizisko personu reģistrā par ārvalstīs reģistrētiem notikumiem. Šis risinājums nodrošinātu ērtāku, ātrāku un drošāku informācijas iesniegšanu Latvijas pilsoņiem, nepilsoņiem un ārzemniekiem, kuriem ir tiesiska saikne ar Latviju. Digitalizētā pieeja ļautu samazināt informācijas apstrādes kavējumus, uzlabot datu kvalitāti un paātrināt svarīgu valsts un pašvaldību pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem.
Pieteikuma iesniedzēja iestāde ir Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde. Projekts tiek īstenots kā daļa no valsts digitālās modernizācijas iniciatīvām, lai uzlabotu iedzīvotāju pieredzi, efektivizētu valsts pārvaldes procesus un nodrošinātu savlaicīgu datu atjaunošanu Fizisko personu reģistrā.
Pieteikuma vēlamais rezultāts ir informācijas sistēmas “Ozols” uzlabojumi, lai nodrošinātu brīvi pieejamu un precīzu informāciju par īpašuma izmantošanas iespējām un ierobežojumiem. Šis risinājums ļautu zemes īpašniekiem, lietotājiem un attīstītājiem vienkāršāk piekļūt informācijai par dabas aizsardzības regulējumiem konkrētās teritorijās, identificēt attiecināmos ierobežojumus un noskaidrot, vai ir pieejamas kompensācijas vai atbalsta maksājumi. Jaunā funkcionalitāte padarītu sistēmu lietotājam draudzīgāku un palīdzētu mazināt administratīvo slogu, uzlabojot komunikāciju starp valsts institūcijām un sabiedrību.
Pieteikuma iesniedzēja iestāde ir Dabas aizsardzības pārvalde, kas nodrošina sistēmas uzturēšanu un attīstību. Projekts tiek īstenots, lai uzlabotu informācijas pieejamību un veicinātu ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu, vienlaikus atvieglojot īpašnieku un uzņēmēju darbu, kas saistīts ar aizsargājamo teritoriju apsaimniekošanu un attīstību.
Pieteikuma vēlamais rezultāts ir kuģošanas informācijas aprites efektivizēšana un digitalizācija, lai samazinātu birokrātisko slogu un uzlabotu pakalpojumu pieejamību Latvijas ostās. Pašlaik informācijas plūsma starp iesaistītajām institūcijām ir sadrumstalota, bieži dublējas un nav pietiekami ātra, kas apgrūtina kuģu īpašniekus, aģentus un ostu operatorus. Plānotais risinājums paredz uzlabot esošo vidi tā, lai visi nepieciešamie dati un formalitātes būtu pieejamas ātri un saprotami. Tas ļautu komersantiem efektīvāk veikt ostas procedūras, samazinātu administratīvo slogu un uzlabotu konkurētspēju.
Pieteikuma iesniedzēja iestāde ir Satiksmes ministrija, kas projektu īsteno sadarbībā ar citām iesaistītajām institūcijām.
Pieteikuma vēlamais rezultāts ir ērti lietojama e-rēķinu risinājuma izstrāde e-adresē mazajiem un vidējiem uzņēmējiem, kas nodrošinātu vienkāršāku un efektīvāku rēķinu izrakstīšanu un validāciju. Pašlaik uzņēmējiem trūkst vienota un viegli pieejama rīka, kas atvieglotu finanšu procesu pārvaldību. Jaunais risinājums paredz vienkāršotu piekļuvi e-rēķinu sagatavošanai, tādējādi veicinot digitālo risinājumu izmantošanu uzņēmējdarbībā.
Pieteikuma iesniedzēja iestāde ir Valsts ieņēmumu dienests.