Visi juristi ir cilvēki, bet ne visi cilvēki ir juristi. Kā palīdzēt risināt problēmas ārpus tiesas?

Dalies

Lai risinātu juridiskus izaicinājumus, kas saistīti ar maksātnespējas procesa jautājumiem, darba tiesībām, autortiesībām, ģimenes tiesībām un citām lietām, ne vienmēr jāvēršas tiesā un jātērē nauda konsultācijām. Tiesu administrācija (TA) ir radījusi Ārpustiesas ceļvedi – digitālu risinājumu portālā https://celvedis.elieta.lv, kas soli pa solim sniedz palīdzību strīdu un problēmu risināšanai ārpus tiesas. Ar mērķi šo lietotni padarīt lietotājiem draudzīgāku, saprotamāku un to popularizēt TA pieteicās Valsts kancelejas digitālo pakalpojumu inovācijas sprintam.

“Ārpustiesas ceļvedis ir vieta, kur ir apkopota informācija un secīgi soļi, kur cilvēks vai komersants var sev aktuālai juridiska rakstura situācijai atrast piemērotāko risinājumu iespējami ātri, efektīvi un bez maksas,” pašreizējo situāciju raksturo TA E-lietas programmas projektu vadītājs Kristaps Zēlavs, kurš vada sprinta komandu. Kristaps min, ka viena no vērtīgākajām pieredzēm sprintā ir bijusi lietotāju pieredzes izzināšana, testējot esošo pakalpojumu un tā lietojamību, uzzinot to, ko paši nebūtu varējuši iedomāties. Piemēram, ka lielākā daļa cilvēku nemaz nezina, ka šāda iespēja pastāv, vai ka juridiski pareizi apraksti nepalīdz – palīdz iespējami vienkārša valoda.

Fasilitatore Linda Šarķe-Fedjajeva stāsta par inovācijas sprintā izmantotajām metodēm: “Tiesu administrācija ir izbaudījusi gan fokālo metodi ideju ģenerēšanai, gan lietotāja profilēšanas metodi “Persona”, kas ir iejušanās lietotāja lomā. Pielietojot LEGO® SERIOUS PLAY® metodi, šķetinājām vēlamo veidu, kā klients varētu saņemt pakalpojumu un kas būtu uzlabojams Ārpustiesas ceļveža dizainā. Izmantojām arī “trakā astotnieka” (Crazy Eights) metodi, kuras laikā sprinta komanda īsā laikā radīja vienkāršus dizaina skatus, un noslēgumā strādājām ar situācijai pielāgotu metodi “Līdzsvara aplis”. Visu pielietoto metožu mērķis bija izzināt, kas tieši lietotājam ir nepieciešams, lai sprinta komanda varētu atrisināt sākumā definēto problēmu, rezultātā tapušais risinājums vislabāk atbilstu lietotāja vajadzībām, un saņemtais pakalpojums būtu visaugstākajā līmenī un kvalitātē. Visas šīs metodes ir vērstas uz to, lai mēs iejustos lietotāja kurpēs un saskatītu, kur pakalpojums ir uzlabojams. Potenciālais ārpustiesas ceļveža lietotājs ir “cilvēks parastais” – students, pensionārs, mājsaimniece, māmiņa, tētis. Mēs vēlējāmies uzzināt, kā cilvēks lieto esošo produktu un kas tajā būtu uzlabojams. Pirmā atziņa, kas nāca, strādājot koprades sesijās arī ar lietotājiem, ir tas, ka Ārpustiesas ceļvedī lietotā juridiskā valoda ir sarežģīta un grūti uztverama, un nonācām pie secinājuma, ka, iespējams, varētu piesaistīt speciālistu, kas gatavo materiālus vieglajā valodā.”

Kristaps Zēlavs atzīst, ka viens no mērķiem pieteikties inovācijas sprintam bija apgūt metodes, ko tālāk pielietot ikdienas darbā, un veltīt laiku, lai kopā ar kolēģiem strādātu fasilitatoru vadībā. Kas būs tālāk? Sprinta komandas vadītājs saka, ka plāns ir izstrādāt divus prototipus, vienu ideālo, kur lietas īstenotu secīgi, iespēju robežās, un otru – minimālo, ko varētu izdarīt jau šogad.

TA Digitālo pakalpojumu Inovācijas sprints “Ārpustiesas Ceļvedis: digitāls ceļvedis problēmu risināšanai” notiek Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija projekta “Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai” ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansiālu atbalstu. Inovācijas sprintu pamatā ir dizaina domāšanas metodoloģija un dizaina sprinta process, kas pielāgots publiskā sektora un valsts pārvaldes vajadzībām. Inovācijas sprintā tiek strādāts ar publiskā sektora institūciju digitālo pakalpojumu, produktu vai procesu veidošanu vai pārveidi. Tajā risina uz lietotāju orientētus problēmjautājumus, iesaistot lietotājus pakalpojumu izstrādē, testēšanā un pilnveidē. Procesu noslēdz ar augstas precizitātes prototipu, kurš atbilst lietotāju vajadzībām un ir inovatīvi un racionāli organizēts. 

Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija attīsta inovācijas un dizaina kapacitāti valsts pārvaldē, kā arī uzlabo publiskā sektora pakalpojumu kvalitāti un to atbilstību iedzīvotāju vajadzībām.