Lietotāja skats uz vienotu pieejas punktu sabiedrībai valsts pakalpojumu un datu saņemšanai

Dalies

Programmētāja Anete Upeniece Valsts kancelejas digitālo pakalpojumu inovācijas sprintā par vienota pieejas punkta valsts un pašvaldību pakalpojumu un datu saņemšanai piedalījās lietotājas lomā. Valsts digitālās attīstības aģentūra (VDAA) šo tēmu inovācijas sprintam pieteica ar mērķi uzlabot portāla Latvija.gov.lv darbu un apvienot daudzos atsevišķos iestāžu un pašvaldību e-pakalpojumus vienuviet.

Anete pauž, ka viņai personīgi sprinta tēma nav ļoti aktuāla un portālu Latvija.gov.lv lieto vien dažas reizes gadā, bet tā ir nozīmīga vairākiem viņas ģimenes locekļiem, kuriem viņa palīdz ar valsts pārvaldes pakalpojumiem, visbiežāk – saistībā ar pensiju. Viņa atzīst, ka dažreiz, lai atrastu vajadzīgo, sanāk maldīties visos pieejamajos pakalpojumos un iespējās, un uzskata, ka tajos šobrīd ir grūti orientēties.

“Iesaistījos vairākās koprades sesijās – veicu dažādu pakalpojumu kategorizēšanu pa dzīves situācijām. Procesa laikā veidoju jaunas kategorijas un organizēju tajās esošos pakalpojumus, paralēli skaidrojot savu viedokli, kāpēc konkrētus pakalpojumus grupētu kopā un liktu noteiktā kategorijā,” par savu dalību inovācijas sprintā stāsta Anete. “Gribētu domāt, ka mana dalība bija vērtīga, un palīdzēs esošo risinājumu padarīt vieglāk un ērtāk lietojamu, tajā skaitā pakalpojumu kategorizēšanu un meklēšanu. Uzskatu, ka dažādu lietotāju iesaiste šajā gadījumā ir ne tikai noderīga, bet arī nepieciešama, jo, manuprāt, tas ir viens no labākajiem veidiem, kā padarīt pakalpojumus pieejamus un ērti lietojamus pēc iespējas lielākām cilvēku grupām. Šādos projektos, manuprāt, tieši lietotāju viedoklis, pieredzes un atsauksmes ir svarīgākais pakalpojumu uzlabošanā.”

Sprinta komandas vadītāja, VDAA direktora vietnieka elektroniskās pārvaldes jautājumos p. i. un Informācijas sistēmu attīstības departamenta direktore Egita Rudzīte saka, ka lietotāju teiktais apliecinājis, ka komanda ir uz pareizā ceļa. “Tiekoties ar iestādēm, kas strādā klientu apkalpošanas centros un gatavo pakalpojumu aprakstus, dzirdam, ka arī pašas iestādes cīnās ar pieteikumiem no lietotājiem, kuri nonākuši situācijā, kad nav spējuši atrast meklēto pakalpojumu, sarežģītiem pakalpojumu nosaukumiem un nesaprotamiem aprakstiem, un sadzirdējām vēlmi visu vienkāršot un pasniegt cilvēkiem vienkāršā valodā vienā kontaktpunktā. Savukārt lietotāju testi klātienē ar prototipiem ļāva VDAA komandai paskatīties, kādā virzienā lietotāji domā, kad vēlas izpildīt kādu pakalpojumu saistību nokārtošanai ar valsti un pēc sprinta pabeigšanas mums būs ceļa maize praktiska prototipa veidolā, pie kā strādāt, attīstot portālu Latvija.gov.lv un strādājot pie pakalpojumu aprakstu vadlīnijām iestādēm par lietotāju izpēti un sadarbību ar citām iesaistītajām institūcijām,” saka Egita.

Dizaina komandas pārstāve un fasilitatore Nameda Zemīte, komentējot darbu ar lietotājiem, uzsver, ka sprints ir izaicinošs, jo gala rezultātu vai daļu no tā lietos visa Latvijas sabiedrība, precīzāk – visi, kuriem jālieto lielākais Latvijas valsts pakalpojumu portāls. “Lietotāji tika iesaistīti klātienē divas reizes. Pirmkārt, kad darbojāmies ar informācijas arhitektūru – lai izprastu lietotāju mentālos modeļus – kā viņi grupē, kārto pakalpojumus, tādejādi iegūstot cilvēkorientētus pakalpojumu apkopojumus. Uzrunājām astoņus dažādu vecumu, dzimumu un pieredzes cilvēkus, un secinājumi bija gana līdzīgi. Tos arī iekļāvām turpmākajā risinājumā. Otro reizi lūdzām cilvēkus iesaistīties radīto prototipu testēšanā.”

Nameda saka, ka abos gadījumos iegūtie secinājumi palīdzēja nonākt pie jēgpilna rezultāta. “Mēs varam runāt par labu lietotāju pieredzi tikai tad, kad patiešām to ņemam vērā un cilvēkus iesaistām aktivitātēs. Līdz ar to gala prototipa, lai gan tā veidošanā iesaistīts liels cilvēku skaits – kā eksperti, tā sprinta komanda un vēl citi – centrā ir lietotāju piedāvātais skatījums, viņu domas un vajadzības.”

Anete uzskata, ka procesa laikā ir gūti dažādi argumenti un pamatojumi no lietotāju puses, kas tiks apkopoti un izvērtēti, meklējot potenciāli labāko un ērtāko risinājumu: “Mana personīgā pieredze kā lietotājam šajā projektā bija pozitīva, un domāju, ka gan mans, gan citu lietotāju devums bijis noderīgs un tiks ņemts vērā risinājuma izstrādē.” Viņa cer, ka jaunais risinājums, pie kā kopā ar lietotājiem strādā VDAA sprinta komanda pakalpojumu dizaineru, lietotāju pieredzes dizaineru un fasilitatoru vadībā, samazinās portālā patērēto laiku un padarīs to vieglāk saprotamu. “Lai gan es, gan arī mani ģimenes locekļi varētu iespēju robežās paši atrast un izmantot sev interesējošos pakalpojumus!” vēlamo rezultātu komentē Anete. 

VDAA Digitālo pakalpojumu Inovācijas sprints “Vienots pieejas punkts sabiedrībai valsts pakalpojumu un datu saņemšanai” notiek Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija projekta “Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai” ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansiālu atbalstu. Inovācijas sprintu pamatā ir dizaina domāšanas metodoloģija un dizaina sprinta process, kas pielāgots publiskā sektora un valsts pārvaldes vajadzībām. Inovācijas sprintā tiek strādāts ar publiskā sektora institūciju digitālo pakalpojumu, produktu vai procesu veidošanu vai pārveidi. Tajā risina uz lietotāju orientētus problēmjautājumus, iesaistot lietotājus pakalpojumu izstrādē, testēšanā un pilnveidē. Procesu noslēdz ar augstas precizitātes prototipu, kurš atbilst lietotāju vajadzībām un ir inovatīvi un racionāli organizēts. 

Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija attīsta inovācijas un dizaina kapacitāti valsts pārvaldē, kā arī uzlabo publiskā sektora pakalpojumu kvalitāti un to atbilstību iedzīvotāju vajadzībām.