Kā veicināt e-rēķinu lietošanu mazo uzņēmēju vidū?

Dalies

Valsts ieņēmumu dienests (VID) piedalās Valsts kancelejas digitālo pakalpojumu inovācijas sprintā, lai risinātu jautājumu par e-rēķinu ieviešanu e-adresē, īpaši koncentrējoties uz mazo un vidējo uzņēmumu vajadzībām. 

Lai gan normatīvie akti paredz, ka e-rēķinu izmantošana norēķinos starp Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem būs obligāta no 2028. gada 1. janvāra, tomēr jau no 2026. gada 1. janvāra uzņēmumi brīvprātīgi varēs iesniegt e-rēķinu datus VID. Tādēļ ir svarīgi jau laikus meklēt labākos risinājumus, lai e-rēķinu ieviešanu un izmantošanu padarītu saprotamāku un ērtāku mazajiem un vidējiem uzņēmējiem.  

“Uzņēmējiem trūkst izpratnes – kas ir e-rēķins, kā to izrakstīt, kāpēc tas ir nepieciešams un kur to nosūtīt,” atzīst Jānis Upmanis, VID ģenerāldirektora vietnieks. Viņš uzsver, ka inovācijas sprinta laikā šīs problēmas tikai vēlreiz apstiprinājās, un redzama skaidra vajadzība pēc vienkāršota, saprotama risinājuma.

Darba procesā tika izvirzīts problēmjautājums – kā mēs varētu risināt mazo uzņēmēju sarežģīto un laikietilpīgo e-rēķinu aizpildīšanas procesu, lai tas kļūtu intuitīvs, funkcionāli pilnvērtīgs un abpusēji izdevīgs, optimizējot lietotāja resursu patēriņu? Pēc kopīgas sprinta un dizaina komandu sadarbības tika izvirzīti divi galvenie virzieni, kuros strādāt. Dizaina komandas pārstāvis UX dizainers Edgars Žilde norāda: “Pirmkārt, jānodrošina, lai lietotāja ceļš – no e-rēķina izveides līdz tā nosūtīšanai – būtu saprotams un loģisks. Otrkārt, svarīgi panākt, lai risinājums būtu vērtīgs gan VID, gan uzņēmējam – lai tas ne tikai būtu funkcionāls, bet arī tiktu izmantots.”

Dizaina komandas pieeja balstījās kopradē un radošos uzdevumos, kur galvenais mērķis bija aptvert pēc iespējas plašāku lietotāju loku. “Mēs cenšamies piesaistīt pēc iespējas vairāk iesaistīto pušu, lai nodrošinātu dažādu skatījumu klātbūtni. Tieši radošā metodoloģija palīdz nonākt pie jauniem risinājumiem sarežģītām problēmām,” skaidro Jānis Ķesa, viens no inovācijas sprinta fasilitatoriem.

Jānis Upmanis atzīst, ka dizaina domāšanas process palīdzējis paskatīties uz problēmu ārpus ierastajiem rāmjiem. “Tas palīdz mums iziet ārpus saviem pieņēmumiem un konkrētāk nodefinēt problēmu. Ceru, ka šo procesu rezultātā mēs iegūsim tiešām kvalitatīvu risinājumu!”

VID Digitālo pakalpojumu Inovācijas sprints “E-rēķinu risinājums e-adresē mazajiem un vidējiem uzņēmējiem”notiek Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija projekta “Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai” ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansiālu atbalstu. Inovācijas sprintu pamatā ir dizaina domāšanas metodoloģija un dizaina sprinta process, kas pielāgots publiskā sektora un valsts pārvaldes vajadzībām. Inovācijas sprintā tiek strādāts ar publiskā sektora institūciju digitālo pakalpojumu, produktu vai procesu veidošanu vai pārveidi. Tajā risina uz lietotāju orientētus problēmjautājumus, iesaistot lietotājus pakalpojumu izstrādē, testēšanā un pilnveidē. Procesu noslēdz ar augstas precizitātes prototipu, kurš atbilst lietotāju vajadzībām un ir inovatīvi un racionāli organizēts. 

Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija attīsta inovācijas un dizaina kapacitāti valsts pārvaldē, kā arī uzlabo publiskā sektora pakalpojumu kvalitāti un to atbilstību iedzīvotāju vajadzībām.