E-rēķinu risinājums e-adresē uzņēmēja skatījumā

Dalies

Āris Birze ir dzīvesstila uzņēmējs video komunikācijas jomā. Viņš izmanto e-rēķinu sistēmu, bet uzskata, ka tā ir neparocīga, un savu viedokli pauda sociālajos tīklos. Šo ierakstu pamanīja Laura Volkonovska, kura ir daļa no dizaina komandas Valsts ieņēmuma dienesta (VID) digitālo pakalpojumu inovācijas sprintā, un aicināja Āri piedalīties sprinta procesā kā lietotāju, lai e-rēķinu risinājumu uzlabotu.

“Kā mēs varētu risināt mazo un vidējo uzņēmēju sarežģīto un laikietilpīgo e-rēķinu aizpildīšanas procesu, lai tas kļūtu intuitīvs un abpusēji izdevīgs?” rakstīts uz liela ekrāna zālē, kur sapulcējušies lietotāju grupas pārstāvji. Viņi kopā ar VID komandu pieredzējušu pakalpojumu dizaineru un fasilitatoru vadībā meklēja atbildi caur dažādām radošām metodēm un vingrinājumiem. Dizaina komanda centās iesaistīt pēc iespējas vairāk lietotāju un citas iesaistītās puses, lai nodrošinātu dažādu viedokļu klātbūtni. “Ņemot vērā lietotāju izpēti un sarunas ar iesaistītajām pusēm, izvirzījām divus mērķus. Pirmais ir saistīts ar e-rēķina lietojamību – lai lietotāja ceļš būtu loģisks un funkcionāls, saprotams un ērti lietojams. Savukārt otrs mērķis ir saistīts ar divvirzienu attiecībām starp VID un lietotāju, lai risinājums būtu ērts un patīkams lietošanai, lai viņi vēlētos šo pakalpojumu izmantot,” stāsta lietotāju pieredzes (UX) dizainers Edgars Žilde.

Ārim Birzem ļoti svarīgs ir efektivitātes un lietotāja pieredzes jautājums, “jo runa ir par tūkstošiem lietotāju, kuru laiks netiek cienīts, piespiežot izmantot sistēmas, kas var būt vienkāršākas”. Viņš piedalījās kopradē sadarbībā ar citiem uzņēmējiem un identificēja galvenos kritērijus potenciāliem risinājumiem. “Centos iedot reality check (realitātes devu), ka mēs runājam par mākslīgi radītu sistēmu, kuru neviens lietotājs neprasīja, izņemot pašas valsts iestādes un, cik sapratu, arī ES iestādes,” viņš raksturo savu ieguldījumu sprinta procesā. Viņš gan ir skeptisks, vai ieteikumi tiks ņemti vērā, jo uzskata, ka e-rēķins lietotājiem ir papildu slogs. Kopumā Āris atzinīgi vērtē savu iespēju piedalīties inovācijas sprintā, un bija pozitīvi pārsteigts par to, ka valsts iestāde izmanto šādas metodes: “Ja izdosies mūsu ieteikumus ieviest un vispār pārdomāt pakalpojuma jēgu, tas būs lietderīgi!”

VID ģenerāldirektores vietnieks un sprinta komandas vadītājs Jānis Upmanis lietotāju pieredzes izzināšanas radošo ceļu atzīst par izaicinošu un noderīgu, jo “tā varējām labāk nodefinēt problēmu, izkāpt no saviem pieņēmumiem un ar lietotāju acīm paskatīties uz potenciālo rezultātu”. Inovācijas sprinta rezultātā radītais e-rēķina e-adresē risinājuma prototips pirms ieviešanas tiks notestēts ar vēl vismaz 50 lietotājiem.

VID Digitālo pakalpojumu Inovācijas sprints “E-rēķinu risinājums e-adresē mazajiem un vidējiem uzņēmējiem” notiek Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija projekta “Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai” ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansiālu atbalstu. Inovācijas sprintu pamatā ir dizaina domāšanas metodoloģija un dizaina sprinta process, kas pielāgots publiskā sektora un valsts pārvaldes vajadzībām. Inovācijas sprintā tiek strādāts ar publiskā sektora institūciju digitālo pakalpojumu, produktu vai procesu veidošanu vai pārveidi. Tajā risina uz lietotāju orientētus problēmjautājumus, iesaistot lietotājus pakalpojumu izstrādē, testēšanā un pilnveidē. Procesu noslēdz ar augstas precizitātes prototipu, kurš atbilst lietotāju vajadzībām un ir inovatīvi un racionāli organizēts. 

Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija attīsta inovācijas un dizaina kapacitāti valsts pārvaldē, kā arī uzlabo publiskā sektora pakalpojumu kvalitāti un to atbilstību iedzīvotāju vajadzībām.