E-adrese: kā padarīt saziņu ar valsti ērtu, vienkāršu un saprotamu?

Dalies

E-adrese ir būtisks un drošs saziņas kanāls starp juridiskajām personām un valsti, taču tās izmantošana joprojām sagādā grūtības – uzņēmējiem tās aktivizācijas process liekas sarežģīts, ieguvumi nav pietiekami skaidri, un daļa uzņēmēju no lietošanas izvairās, lai gan tā ir obligāta jau kopš 2023. gada. 

Procesa uzlabošanai Valsts digitālās attīstības aģentūra (VDAA) sadarbībā ar Uzņēmumu reģistru (UR) un ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) atbalstu e-adreses procesa pilnveidi pieteica Valsts kancelejas digitālo pakalpojumu inovācijas sprintā. Galvenais mērķis – panākt, lai e-adreses izveide jaunam UR reģistrētam komersantam notiktu ērti, vienkārši un saprotami.

Viens no lielākajiem izaicinājumiem bija lietotāju sasniedzamība atgriezeniskās saites iegūšanai, atzīst VARAM Valsts pakalpojumu un datu pārvaldības departamenta direktora vietniece un sprinta komandas dalībniece Ilona Bumbiere: “Lietotāju iesaiste vienmēr ir sarežģīta – jāatrod veids, kā sasniegt īstos cilvēkus, un jāiedrošina tos dalīties savā pieredzē. Tieši tas ļauj mums saprast, kur pakalpojums ir jāuzlabo.”

Inovācijas sprintā tika izmantotas klasiskās pakalpojumu dizaina metodes – lietotāju ceļa karte, kas soli pa solim parāda, kāds ir lietotāja ceļš, un ideāciju metodes, kas palīdz radīt prototipus. Īpaši nozīmīga bija vērtību piedāvājuma metode, kas palīdzēja saprast, kādas papildu iespējas lietotāji sagaida no e-adreses un kā tās attīstīt tālāk. “Katrs prototips mums ļauj pārliecināties, ka ejam pareizajā virzienā. Mēs redzam, kā sistēmu padarīt vienkāršāku un cilvēkam saprotamāku, ne tikai tehniski pareizu,” skaidro dizaina komandas pārstāve, fasilitatore Nameda Zemīte.

Koprades rezultātā taps skaidrāks un pārskatāmāks e-adreses aktivizācijas process – gan jauniem, tikko UR reģistrētiem komersantiem, gan esošajiem uzņēmumiem, kuri e-adresi vēl nav aktivizējuši. Risinājums sola vienkāršāku un ērtāku e-adreses izmantošanu, vienotu un nepārtrauktu saziņu ar valsti, kā arī plašāku sabiedrības iesaisti drošajā komunikācijā. “Veicot analīzi un izvirzot galveno mērķi, sapratām, ka saziņai sistēmā ir jābūt ātrai un drošai, kā arī informācijai ir jābūt pieejamai jebkurā diennakts laikā. Tas būtu ērtāk ikvienam sistēmas lietotājam,” uzsver sprinta komandas līdere Laima Ķiece-Vlada, VDAA E-adreses nodaļas vadītāja. 

VDAA, UR un VARAM Digitālo pakalpojumu Inovācijas sprints “Risinājums e-adreses lietošanas veicināšanai juridiskām personām” notiek Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija projekta “Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai” ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansiālu atbalstu. Inovācijas sprintu pamatā ir dizaina domāšanas metodoloģija un dizaina sprinta process, kas pielāgots publiskā sektora un valsts pārvaldes vajadzībām. Inovācijas sprintā tiek strādāts ar publiskā sektora institūciju digitālo pakalpojumu, produktu vai procesu veidošanu vai pārveidi. Tajā risina uz lietotāju orientētus problēmjautājumus, iesaistot lietotājus pakalpojumu izstrādē, testēšanā un pilnveidē. Procesu noslēdz ar augstas precizitātes prototipu, kurš atbilst lietotāju vajadzībām un ir inovatīvi un racionāli organizēts. 

Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija attīsta inovācijas un dizaina kapacitāti valsts pārvaldē, kā arī uzlabo publiskā sektora pakalpojumu kvalitāti un to atbilstību iedzīvotāju vajadzībām.