Stāstniecības spēks slēpjas tā spējā ar publiku saistošiem piemēriem stiprināt naratīvu – vērtību vēstījumu, kurā izpaužas mūsu nostāja kādā jautājumā. Stāsts par Valsts kancelejas Inovācijas laboratorijas koprades telpu atklāšanu Ministru kabinetā ir vēl viena lappuse inovatīvas valsts pārvaldes stāstu sējumā. Savukārt šis vēstījums par cilvēku iesaisti organizāciju izaugsmes veicināšanā balstās vērtību sistēmā, kura atzīst cilvēces attīstību.
Inovāciju virzības eksperti novērojuši, ka stāstu līmenī mainot kādā vidē valdošo naratīvu, varam iedvesmot dziļākas pārmaiņas vērtību sistēmā, kā arī cilvēku rīcības un attiecību modeļos. Organizācija “Narrative Initiative” identificējusi četrus spēju spaiņus, kuros smelties rīkus tagadējā naratīva ievirzīšanai skrejceļā ar jaunu galamērķi.
- Radīšana. Pirms jauna stāstījuma veidošanas ieteicams iesaistīt dominējošā naratīva autorus, uzturētājus un opozicionārus pieredzes stāstu apmaiņā. Tā atklās identitātes un attiecību lomu normu noturībā, kā arī īstenojamu nākotnes attīstības virzienu.
- Skaidrošana. Vēlams veicināt galvenā vēstījuma pielāgojamību dažādām grupām. Stāstījuma interpretāciju ietekmēs individuālā dzīves pieredze, tāpēc jāapzina, kas, kam un kā izteiks jūsu ideju.
- Veicināšana. Ieteicams pastāvīgi dalīties ar multimediāliem stāstiem un atbalstīt vēstījuma virzītājus stāstu krājuma veidošanā.
- Kopīga novērošana. Lai novērtētu, cik izplatīts un ietekmīgs ir jūsu vērtību stāstījums, nepieciešams aktīvi klausīties – ievākt un interprēt informāciju par partneru, atbalstītāju un oponentu atbildi uz to.
Ikviens esam stāstnieks – pārmaiņu virzītājs. Kādu naratīvu uzturi tu? Vairāk par stāstniecības nozīmi sistemātisku pārmaiņu virzībā lasi Centre for Public Impact ziņojumā.