Cilvēks, nevis lietotājs

Dalies

Valsts kancelejas Inovācijas laboratorijas komandu vieno apņēmība iedvesmot, sagatavot un atbalstīt valsts pārvaldē strādājošo centienus cilvēkiem derīgu pakalpojumu un rīcībpolitiku attīstīšanā. Apsvērumu centrā vienmēr būs cilvēks, nevis lietotājs, jo tā saglabājam cilvēcību kā vārdos, tā darbos. Turklāt mums rūp ne vien tiešo lietotāju pieredze, bet ietekme uz visām iesaistītajām pusēm un sabiedrību kopumā.

Kā veidot cilvēkorientētu valsts pārvaldi? Profesors Dons Normans (Don Norman) aicina paturēt prātā četrus pamatprincipus:

  • Uzmanība cilvēkam – jāpievēršas cilvēku pieredzei, viņu grūtībām, vēlmēm, vajadzībām un mijiedarbībai.
  • Problēmas izpratne – jāatrod un jārisina sākotnējā problēma jeb cēlonis, ne vien tā simptomi.
  • Sistēmdomāšana – jārod izpratne par jautājumā iesaistītajām pusēm un to ietekmes sfērām.
  • Pakāpeniskas pārmaiņas – jāizvairās no sasteigtas rīcības. Jauninājumi jāievieš pamazām, tos atkārtoti testējot un uzlabojot.

Vairāk par galvenajiem cilvēkorientēta dizaina apsvērumiem uzzini Interaction Design Foundation video (10 min).