Informācijas aprites vienkāršošana kuģniecībā – ieguvums visām iesaistītajām pusēm

Dalies

Līdz šim kuģošanas nozarē informācijas aprite starp valsts institūcijām un komersantiem bija sadrumstalota – identiski dati bija jāsniedz atkārtoti dažādām sistēmām, bet pašu institūciju sadarbība nebija pietiekami efektīva. Tas radīja apgrūtinājumus gan kuģu un kravu aģentiem, gan iestādēm, kas pārvalda šo jomu.

Apzinoties problēmas apmēru un ietekmi, Satiksmes ministrija (SM) pieteica šo izaicinājumu Valsts kancelejas digitālo pakalpojumu inovācijas sprintam, lai, izmantojot dizaina domāšanu un kopradi, meklētu risinājumu. Mērķis – vienkāršot informācijas aprites procesu kuģniecībā, samazinot dublējošos darbības soļus, un uzlabot sistēmu savstarpējo saziņu.

“Ilgus gadus mēģinājām risināt šo jautājumu paši, taču bez panākumiem – iesaistīto pušu aktivitāte bija zema, un sadarbība kliboja. Ar sprinta palīdzību un dizaina komandas metodēm ceram beidzot panākt sistēmas pārmaiņas, kas būs saprotamas, lietderīgas un pamatotas,” skaidro SM Jūrlietu departamenta vecākā eksperte Olita Magone. Būtisku pienesumu deva tas, ka sprintā vienkopus strādāja plašs sadarbības partneru loks – VSIA “Latvijas Jūras administrācija”, Rīgas Brīvostas pārvalde, Ventspils Brīvostas pārvalde, Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvalde, VID Muitas pārvalde, Valsts robežsardze, kā arī jūrlietu jomas sabiedriskās organizācijas un komersanti, kuri veic komercdarbību ostās. Tieši iesaistīto pušu dažādība un spēja sadarboties vienā komandā kļuva par vienu no svarīgākajiem sprinta panākumu priekšnoteikumiem. Komanda augstu novērtēja sprintā pielietotās radošās un praktiskās metodes. “Tās palīdzēja saliedēties un nonākt pie reāliem, pamatotiem risinājumiem,” piebilst Olita Magone.

Inovācijas sprinta rezultātā tiks izstrādāts vizuāli saprotams un viegli prezentējams materiāls ar priekšlikumiem sistēmas pilnveidei. Tālāk paredzēts to iesniegt SM vadībai un virzīt izmaiņas Ministru kabineta noteikumos, lai nodrošinātu ilgtspējīgu risinājumu ieviešanu. Sprinta noslēgumā skaidri noteiktās prioritātes ļaus nākamajos posmos būvēt efektīvu un lietotājiem draudzīgu pieredzi – ne tikai Satiksmes ministrijai, bet visai kuģniecības nozarei Latvijā.

SM Digitālo pakalpojumu Inovācijas sprints “Kuģošanas informācijas aprite: ceļš uz konkurētspēju un efektivitāti” notiek Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija projekta “Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai” ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansiālu atbalstu. Inovācijas sprintu pamatā ir dizaina domāšanas metodoloģija un dizaina sprinta process, kas pielāgots publiskā sektora un valsts pārvaldes vajadzībām. Inovācijas sprintā tiek strādāts ar publiskā sektora institūciju digitālo pakalpojumu, produktu vai procesu veidošanu vai pārveidi. Tajā risina uz lietotāju orientētus problēmjautājumus, iesaistot lietotājus pakalpojumu izstrādē, testēšanā un pilnveidē. Procesu noslēdz ar augstas precizitātes prototipu, kurš atbilst lietotāju vajadzībām un ir inovatīvi un racionāli organizēts. 

Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija attīsta inovācijas un dizaina kapacitāti valsts pārvaldē, kā arī uzlabo publiskā sektora pakalpojumu kvalitāti un to atbilstību iedzīvotāju vajadzībām.