Ikdienā cilvēkiem nākas kārtot ar dažādām dzīves situācijām saistītus jautājumus, izmantojot valsts un pašvaldību pakalpojumus – no ģimenes pabalstiem līdz pensiju jautājumiem vai datu pieprasījumiem. Šis process ne vienmēr ir vienkāršs. Publiski pieejamā informācija rāda, ka valsts pārvaldē šobrīd tiek uzturēti vairāki desmiti dažādu e-pakalpojumu, atvērto datu un ģeoportālu, tostarp vismaz 11 e-pakalpojumu portāli, 12 atvērto datu portāli un 26 ģeoportāli. Šāda sadrumstalotība apgrūtina gan iedzīvotājus, gan iestādes – pakalpojumu atrašana un izpratne ir laikietilpīga, nosaukumi sarežģīti, apraksti nereti neskaidri.
Lai mainītu šo situāciju, Valsts digitālās attīstības aģentūra (VDAA) pieteicās Valsts kancelejas digitālo pakalpojumu inovācijas sprintam. Mērķis – padarīt Latvija.gov.lv par vienotu pieejas punktu, kur sabiedrībai vienuviet būtu pieejami visi valsts un pašvaldību pakalpojumi. “Mēs pieteicām sprintam aktuālu problēmu – kā sabiedrībai vienā kontaktpunktā atrast visus valsts pārvaldes un pašvaldību pakalpojumus. Tas ir izaicinājums, kas skar ikvienu Latvijas iedzīvotāju, un mūsu uzdevums ir šo sistēmu cilvēciskot, vienkāršot un salikt kopā vienā ietvarā,” uzsver VDAA Informācijas sistēmu attīstības departamenta direktore Egita Rudzīte. VDAA komanda sprinta ietvaros strādāja kopā ar vairākām pašvaldībām, kuras izrādīja pašiniciatīvu šī jautājuma risināšanā. Iedzīvotāju ērta apkalpošana ir katras pašvaldības prioritāte, un ir svarīgi, ka pakalpojumu klāsts iedzīvotājiem kļūst pieejamāks un saprotamāks, viegāk atrodams. Sprintā ar VDAA līdzdarbojās pārstāvji no Rīgas, Jūrmalas, Tukuma, Siguldas pašvaldībām, kā arī Nodarbinātības valsts aģentūras.
Dizaina komandas fasilitatore Nameda Zemīte atzīst, ka VDAA strādā ar izaicinājumu, kas skar visu sabiedrību. “Mēs cenšamies vienkāršot un apvienot visus pakalpojumus vienā ietvarā. Sākām ar lietotāju vajadzību sintēzi un problēmas precizēšanu koprades laikā, pēc tam veicām testus un izmantojām “kartiņu šķirošanas” metodi, lai saprastu cilvēku domāšanas loģiku,” viņa stāsta.
Inovācijas sprinta laikā liela nozīme bija lietotāju viedokļa izzināšanai. Anete Upeniece piedalījās vairākās koprades sesijās lietotājas lomā un atzina, ka pati portālu izmanto tikai dažas reizes gadā, taču biežāk palīdz ģimenes locekļiem — īpaši pensiju jautājumos. “Dažreiz vajadzīgā pakalpojuma atrašana ir kā maldīšanās – pārāk daudz iespēju un sarežģīti nosaukumi. Sprintā piedalījos pakalpojumu kategorizēšanā pēc dzīves situācijām, un uzskatu, ka dažādu lietotāju iesaiste ir izšķiroša, lai pakalpojumi kļūtu saprotamāki un ērtāk lietojami pēc iespējas lielākām cilvēku grupām,” ar savu pieredzi dalās Anete.
Dizaina komanda inovācijas sprinta laikā izmantoja dažādas radošas metodes, piemēram, kartiņu šķirošanu – lietotājiem tika doti atlasīti pakalpojumi un lūgts tos grupēt katalogā, parādot savu iekšējo loģiku. “Tā mēs sapratām, kā cilvēki domā, un varējām radīt uz lietotāju orientētus satura grupējumus,” piebilst Nameda. Pēc tam lietotāji tika aicināti testēt izstrādātos prototipus. Abos gadījumos iegūtie secinājumi palīdzēja nonākt pie jēgpilna risinājuma, kur fokusā ir cilvēku reālās vajadzības.
Inovācijas sprinta process ļāva VDAA komandai strādāt netradicionāli – ar radošiem uzdevumiem, kas lika paskatīties uz problēmām no malas. “Tas ir vērtīgi, jo palīdz nonākt pie problēmas cēloņa no cita skatu punkta nekā ierasts valsts pārvaldē,” uzsver VDAA Informācijas sistēmu attīstības departamenta direktore.
Nākotnē iecerētas lielas pārmaiņas. Ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstu tuvāko divu gadu laikā plānots ieviest jaunus portāla uzlabojumus, kas sabiedrībai dos iespēju ātrāk un vienkāršāk atrast sev nepieciešamos pakalpojumus, pielietojot gan dzīves situāciju skatījumu pakalpojumu sniegšanā, gan proaktīvu pakalpojumu piedāvājumu. VDAA plāno arī gatavot vadlīnijas iestādēm par lietotāju izpēti un pakalpojumu aprakstu veidošanu, kā arī sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju virzīs ziņojumu valdībai ar priekšlikumiem, kā izvairīties no paralēlu risinājumu radīšanas un valsts resursu liekas tērēšanas.
VDAA Digitālo pakalpojumu Inovācijas sprints “Vienots pieejas punkts sabiedrībai valsts pakalpojumu un datu saņemšanai” notiek Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija projekta “Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai” ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansiālu atbalstu. Inovācijas sprintu pamatā ir dizaina domāšanas metodoloģija un dizaina sprinta process, kas pielāgots publiskā sektora un valsts pārvaldes vajadzībām. Inovācijas sprintā tiek strādāts ar publiskā sektora institūciju digitālo pakalpojumu, produktu vai procesu veidošanu vai pārveidi. Tajā risina uz lietotāju orientētus problēmjautājumus, iesaistot lietotājus pakalpojumu izstrādē, testēšanā un pilnveidē. Procesu noslēdz ar augstas precizitātes prototipu, kurš atbilst lietotāju vajadzībām un ir inovatīvi un racionāli organizēts.
Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija attīsta inovācijas un dizaina kapacitāti valsts pārvaldē, kā arī uzlabo publiskā sektora pakalpojumu kvalitāti un to atbilstību iedzīvotāju vajadzībām.
