Digitālais ārpustiesas ceļvedis juridisku problēmu risināšanai no lietotāja skatu punkta

Dalies

Students Markuss Žaks Norvelis Valsts kancelejas digitālo pakalpojumu inovācijas sprintā par Tiesu administrācijas pieteiktā jautājuma – ārpustiesas digitālā ceļveža celvedis.elieta.lv – uzlabošanu piedalījās lietotāja lomā. Viņš iepriekš šo portālu nebija lietojis un par to pat nezināja. Ar tēmu jeb sadaļu, uz ko kopdarba laikā likts uzsvars – nevienlīdzīga attieksme darba vietā, – viņam ir personiska pieredze. “Toreiz es nezināju, kā rīkoties, vienkārši pieņēmu šo situāciju un strādāju tālāk,” stāsta Markuss.

Viņa ieskatā ārpustiesas ceļvedis var būt palīdzīgs rīks neskaidrību un strīdu situāciju atrisināšanā, alternatīvu noskaidrošanā pirms iespējamās vēršanās tiesā, un viņš pozitīvi vērtē, ka tas tagad tiek pilnveidots. Dažas galvenās uzlabojamās lietas – vienkāršāka valoda, kas saprotama arī cilvēkam, kurš nav jurists, un vieglāk uztverams dizains.

Tiesu administrācijas E-lietas programmas projektu vadītājs Kristaps Zēlavs uzskata, ka lietotāju pieredzes izzināšana ir bijusi viena no vērtīgākajām lietām inovācijas sprintā. “Mēs testējām gan esošo pakalpojumu, gan izmēģinājām jauno, un šajā procesā atklājām daudz ko tādu, ko paši nebūtu iedomājušies, piemēram, daudzi nemaz nezina par šādu pakalpojumu. Tāpat secinājām, ka juridiski precīzs formulējums ne vienmēr palīdz – lietotājiem saprotamāka un noderīgāka ir vienkārša, skaidra valoda,” saka Kristaps.

Fasilitatore Linda Šarķe-Fedjajeva stāsta, ka sprinta komanda ir izbaudījusi pilnu dizaina metožu klāstu. “Mūsu mērķis bija izzināt, kas lietotājam ir nepieciešams, lai Tiesu administrācijas komanda varētu atrisināt sākumā definēto problēmu, rezultātā tapušais risinājums vislabāk atbilstu lietotāja vajadzībām un saņemtais pakalpojums būtu visaugstākajā kvalitātē.”

Markuss piedalīšanos inovācijas sprintā raksturo kā aizraujošu pieredzi. Viņš kopā ar kolēģi Lauru – arī studenti – piedalījās vairākās klātienes un tiešsaistes sesijās, un ļoti novērtē komandas iekļaujošo attieksmi. “Sākumā bijām satraukušies par to, vai mūs kā jauniešus uztvers nopietni, bet vide bija ļoti demokrātiska, visiem tika dota vienāda iespēja izteikties,” saka Markuss. Viņš ir gandarīts par savu ieguldījumu un sadarbību ar citiem lietotāju grupu pārstāvjiem. “No digitālā ārpustiesas ceļveža uzlabotās versijas ieguvēji būs gan jaunieši, gan citas mērķauditorijas,” uzskata Markuss.  Viņš nepieciešamības gadījumā ieteiks šo rīku kā palīgu arī citiem, jo šī pakalpojuma lietotājs var būt jebkurš cilvēks, nonākot sarežģītā situācijā, lai vispirms to mēģinātu atrisināt bez tiesas iesaistes. 

TA Digitālo pakalpojumu Inovācijas sprints “Ārpustiesas Ceļvedis: digitāls ceļvedis problēmu risināšanai” notiek Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija projekta “Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai” ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansiālu atbalstu. Inovācijas sprintu pamatā ir dizaina domāšanas metodoloģija un dizaina sprinta process, kas pielāgots publiskā sektora un valsts pārvaldes vajadzībām. Inovācijas sprintā tiek strādāts ar publiskā sektora institūciju digitālo pakalpojumu, produktu vai procesu veidošanu vai pārveidi. Tajā risina uz lietotāju orientētus problēmjautājumus, iesaistot lietotājus pakalpojumu izstrādē, testēšanā un pilnveidē. Procesu noslēdz ar augstas precizitātes prototipu, kurš atbilst lietotāju vajadzībām un ir inovatīvi un racionāli organizēts. 

Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija attīsta inovācijas un dizaina kapacitāti valsts pārvaldē, kā arī uzlabo publiskā sektora pakalpojumu kvalitāti un to atbilstību iedzīvotāju vajadzībām.