Pašlaik valsts pārvaldes iestādes uztur vismaz 11 dažādus e-pakalpojumu portālus, 12 atvērto datu portālus un 26 ģeodatu portālus, kas valsts un pašvaldību digitālo pakalpojumu atrašanu, pieprasīšanu un saņemšanu sabiedrībai dara sadrumstalotu un lietotājam grūti saprotamu. Valsts digitālās attīstības aģentūra (VDAA) vēlas to mainīt, padarot digitālos pakalpojumus pieejamus vienuviet, lai iedzīvotājiem būtu vieglāk orientēties un atrast vajadzīgo pakalpojumu atbilstoši viņu aktuālajai dzīves situācijai.
Par to, ko VDAA vēlas sasniegt Valsts kancelejas (VK) digitālo pakalpojumu inovācijas sprinta ietvaros, stāsta aģentūras direktora vietnieka elektroniskās pārvaldes jautājumos p. i., Informācijas sistēmu attīstības departamenta direktore Egita Rudzīte: “Šī problēma par pakalpojumu atrašanu pastāv, kopš pastāv portāls Latvija.lv, kam papildus ir saradušās paralēlas interneta vietnes, kur iestādes pasniedz savus pakalpojumus katra savā stilā. Sabiedrībai viss šis pakalpojumu kopums nav saprotams un viegli atrodams. Kad cilvēkam ir iestājusies dzīves situācija – kaut kas no valsts pienākas vai kaut kas jānokārto, bieži vien iedzīvotājam nav saprotams, kur un kā to darīt. Tāpēc mēs – VDAA komanda – pieteicāmies inovācijas sprintā atrisināt šo problēmu – kā sabiedrībai vienā kontaktpunktā atrast valsts pārvaldes un pašvaldību pakalpojumus.”

“Problēmas risinājuma meklēšanā iesaistījām lietotājus, un viņu teiktais apliecināja, ka esam uz pareizā ceļa. Tiekoties ar iestādēm, kas strādā klientu apkalpošanas centros un gatavo pakalpojumu aprakstus, dzirdam, ka arī pašas iestādes cīnās ar pieteikumiem no lietotājiem, kuri nonākuši situācijā, kad nav spējuši atrast meklēto pakalpojumu, sarežģītiem pakalpojumu nosaukumiem un nesaprotamiem aprakstiem, un sadzirdējām vēlmi visu vienkāršot un pasniegt cilvēkiem vienkāršā valodā vienā kontaktpunktā,” par lietotāju izpēti un sadarbību ar citām iesaistītajām institūcijām saka Egita kā VDAA sprinta komandas vadītāja.
Dizaina komandas pārstāve un fasilitatore Nameda Zemīte atzīst, ka VDAA strādā ar izaicinošu jautājumu, kas aptver visu Latvijas sabiedrību. “Mēs cenšamies aptvert, salikt kopā un vienkāršot visus valsts pakalpojumus vienā ietvarā. Sākumā mēs strādājām ar personu sintēzi, saprotot, ko mēs zinām par cilvēkiem un viņu vajadzībām un kas mums vēl jānoskaidro. Tālāk mēs definējām problēmu, kas, lai arī bija sprinta sākumā pieteikta, bija koprades laikā jāprecizē – vai šī tiešām ir galvenā problēma, un vai mēs to sprinta ierobežotajā laikā varam atrisināt. Mēs strādājām ar lietotājiem, veicot lietotāju testus, interesējoties par eksistējošo pakalpojumu saturu, un tālāk izmantojām “kartiņu šķirošanas metodi”, aicinot lietotājus sagrupēt tos tēmās, lai saprastu lietotāju iekšējo loģiku.”

“Sprintos mēs strādājam ar pakalpojumu dizaina metodēm mūsu fasilitatoru vadībā. Viņi dod mums negaidītus uzdevumus un liek mums domāt netradicionālā veidā, un beigās mēs nonākam pie problēmas cēloņa caur citiem ceļiem, nekā ierasts, valsts pārvaldē strādājot. Tas ir patiešām vērtīgi, tāpēc mēs arī pieteicāmies VK Inovācijas laboratorijā, jo šī ir lieliska iespēja šīs metodes pielietot tālāk savā darbā!” sprinta procesu komentē Egita.
Kas būs tālāk? Egita saka, ka iecerētas lielas pārmaiņas. “Sabiedrība jau ik pa laikam saskaras ar portāla Latvija.gov.lv pārmaiņām, katra no versijām nes savus izaicinājumus. Arī šī sprinta rezultāts nesīs labākas izmaiņas, tāpēc mēs te sprintojam kopā gan ar lietotājiem, gan ar iestādēm, iesaistot visas iespējamās puses. Mēs arī iesim tālāk uz valdību ar ziņojumu, kā rīkoties citām iestādēm, lai netiktu tērēti valsts budžeta līdzekļi un citi resursi daudzu paralēlu risinājumu radīšanā. Jaunumu ieviešanai portālā Latvija.gov.lv ir ieplānoti ERAF līdzekļi, un ceram šīs izmaiņas ieviest dzīvē tuvāko divu gadu laikā.”

VDAA Digitālo pakalpojumu Inovācijas sprints “Vienots pieejas punkts sabiedrībai valsts pakalpojumu un datu saņemšanai” notiek Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija projekta “Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai” ietvaros ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansiālu atbalstu. Inovācijas sprintu pamatā ir dizaina domāšanas metodoloģija un dizaina sprinta process, kas pielāgots publiskā sektora un valsts pārvaldes vajadzībām. Inovācijas sprintā tiek strādāts ar publiskā sektora institūciju digitālo pakalpojumu, produktu vai procesu veidošanu vai pārveidi. Tajā risina uz lietotāju orientētus problēmjautājumus, iesaistot lietotājus pakalpojumu izstrādē, testēšanā un pilnveidē. Procesu noslēdz ar augstas precizitātes prototipu, kurš atbilst lietotāju vajadzībām un ir inovatīvi un racionāli organizēts. Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija attīsta inovācijas un dizaina kapacitāti valsts pārvaldē, kā arī uzlabo publiskā sektora pakalpojumu kvalitāti un to atbilstību iedzīvotāju vajadzībām.
